Treinen in Nederland.nl
SSN 01 1075
Info over loc :

Aan het einde van de jaren '30 was er in Duitsland behoefte aan 400 snelle locomotieven om sneltreinen te trekken. In 1939 werden er bij verschillende fabrikanten 204 stoomlocomotieven besteld. Door de Tweede Wereldoorlog zijn er in Berlijn slechts 55 locomotieven gebouwd. De DRB Baureihe 01.10 locomotieven hadden een gestroomlijnd model waardoor ze sneller konden rijden en het kostten minder kolen en water. De locs konden een trein van 550 ton trekken met een snelheid van 120 km/u. De stoomlocs werden dan ook voornamelijk voor reizigerstreinen gebruikt. De locomotieven kregen rode wielen en waren verder totaal zwart. Ook al waren de locomotieven gebouwd voor 140 km/u was de maximale snelheid van de locomotieven in de praktijk 130 km/u of zelfs nog 10 km/u langzamer. Een probleem met de stoomlocomotieven dat nooit is opgelost is het doorslippen van de aangedreven assen. Dit gebeurde bij het optrekken maar ook op hoge snelheden. Tijdens de Tweede Wereldoorlog nam de United States Army Transportation (USATC) tijdelijk een aantal stoomlocomotieven van dit type in beslag. Na de Tweede Wereldoorlog kwamen alle locomotieven terecht in West-Duitsland.

De locomotieven werden vooral ingezet vanuit de depots Kassel, Frankfurt, Hamburg-Altona en Osnabrück. De ketels van de locomotieven waren in een slechte staat, daarom kregen de locomotieven bij DB een nieuwe hoogrendementsketel en een voorverwarmer waardoor het vermogen steeg van 1559 tot 1728 kW. De gestroomlijnde bekleding werd te duur in onderhoud en werd verwijderd. Ook was het gestroomlijnde model niet praktisch omdat de binnenliggende cilinders moeilijk te bereiken waren tijdens het smeren. Ook werden sommige onderdelen te warm door het ontbreken van rijwindkoeling. In 1956 werden 34 van de 55 locomotieven, inclusief de latere 01 1075, omgebouwd om op stookolie te rijden in plaats van kolen. Hierdoor steeg het vermogen van 1728 tot 1817 kW, met olie was de warmte toevoer ook beter te regelen. De kolengestookte locomotieven werden onderverdeeld in de serie 011 en de oliegestookte in de serie 012. De latere SSN 01 1075 kreeg het nummer 012 075-8. De laatst overgebleven exemplaren werden ingezet vanuit het locomotievendepot Rheine op de bekende Emslandlijn van Münster naar Emden en Norddeich. Op 31 mei 1975 werd de laatste locomotief terzijde gesteld.

In hetzelfde jaar kocht een particulier de 012 075-8 en schonk de loc aan de SSN. Het duurde echter tot 1991 tot het geld bij elkaar was om de loc te laten opknappen bij Dampflokwerk Meiningen, de laatste werkplaats uit de DDR die stoom-locomotieven onderhield. De revisie duurde een jaar en de 012 075-8 werd weer terug gebouwd naar een kolengestookte locomotief, de loc kreeg ook zijn nummer 01 1075 terug. De oliegestookte onderdelen zijn wel bewaard om later in de 41 105 van de SSN te plaatsen. In mei 1992 werd de locomotief indienst gesteld. De locomotief is voorzien van de beveiliging-systemen ATB-E en PZB90 om in Nederland en in Duitsland op het hoofdspoor te mogen rijden. In Nederland mag de loc maar maximaal 90 km/u omdat de ATB-E niet harder toelaat. Op 7 september 2019, na de Veluwe Express te hebben gereden, is er een defect aan de loc gevonden waardoor de loc niet meer inzetbaar was. Het defect zat bij het draaistel van de 2 loopassen, het probleem was de afsteuning en afvering. In 2020 werd de loc weer in dienst gesteld.

OVnieuws.info
Goederentreinen.nl
Contact
 
 
 
 
 
De 01 1075 rijdt met de Ruhr-Express door Veenendaal richting Arnhem en verder naar Bochum.
17 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De SSN 01 1075 met een reizigerstrein van Loenen naar Eerbeek. Terug naar Toen 2022, 3 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De SSN 01 1075 met een reizigerstrein tussen Eerbeek en Loenen. Terug naar Toen 2022, 3 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De SSN 01 1075 met een sleep Blokkendoosrijtuigen en de VSM 65 018 en SSN 23 023 achterop bij het verlaten van
station Loenen. Terug naar Toen 2022, 3 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De SSN 01 1075 en de VSM 52 3879 met Blokkendoosrijtuigen tussen Beekbergen en Loenen.
Terug naar Toen 2022, 3 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De VSM 50 3654 met een sleep Blokkendoosrijtuigen. Achterop lopen de 52 3879 en de SSN 01 1075 mee.
Terug naar Toen 2022, 3 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De NIAG 186 142 trekt de SSN 01 1075 door Zevenaar richting Emmerich. Vanuit daar rijdt de 01 1075 met het
waterrijtuig zelfstandig door naar Mönchengladbach. 12 augustus 2022. © TreinenInNederland.nl
 
In Zevenaar stond de trein even te wachten voordat ze verder richting Duitsland mochten. Een close-up van de stoomloc
van de SSN. 12 augustus 2022. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
 
De SSN 01 1075 rijdt met de Bossche Bollenexpress door Velp richting Den Bosch. 26 september 2021. © TreinenInNederland.nl
 
De SSN stoomlocomotieven 01 1075 en de 65 018 voor het inrijdsein voor station Loenen.
VSM Terug naar Toen 2018, 2 september 2018. © TreinenInNederland.nl
 
In Loenen zijn beide SSN locomotieven voor een andere reizigertrein gerangeerd. Dit is de trein richting Eerbeek net na vertrek uit Loenen.
VSM Terug naar Toen 2018, 2 september 2018. © TreinenInNederland.nl
 
Een prachtige line-up te Beekbergen.
Van links naar rechts: de SSN 01 1075, de VSM 23 076, de SSN 65 018 en de VSM 64 415 te Beekbergen met alle harde werkers ervoor. VSM Terug naar Toen 2018, 2 september 2018. © TreinenInNederland.nl
 
De line-up vanaf de zij-kant gezien.
 
Tijdens het evenement 'Stadskanaal onder Stoom' komt de 01 1075 van de SSN met een trein vol met reizigers vanuit Rotterdam
Stadskanaal binnen rijden.
16 september 2017. © TreinenInNederland.nl
 
 
De 01 1075 van de SSN. Tijdens de Stoomtreindagen van de SSN, 8 oktober 2016.
© TreinenInNederland.nl
 
 
 
De 01 1075 die met de Kerstmarkt Express door het station van Houten dendert.
6 december 2014. © TreinenInNederland.nl
 
De SSN 01 1075 met de Kerstmarkt Express dendert door het station van Houten. 6 december 2014. © TreinenInNederland.nl
 
De SSN 01 1075 staat met de Eifelland Express aan de kant te Houten Castellum. De trein moest even wachten op een passerende intercity. De Eifelland Express was onderweg vanaf Rotterdam via Utrecht, Venlo, Köln naar Bitburg. 8 mei 2014. © TreinenInNederland.nl
 
De SSN 01 1075 zet het station aardig onder stoom. 8 mei 2014. © TreinenInNederland.nl
 
Na het passeren van de intercity vertrekt de trein weer.
 
Videobeelden van de SSN 01 1075 met de Eifelland Express te Houten Castellum. 8 mei 2014. © TreinenInNederland.nl
 
Op zaterdag 10 december 2011 reed de SSN met hun stoomloc de 01 1075 de Kerstexpres
van Rotterdam naar Valkenburg en v.v. Wij legde de combinatie vast op het station van Geldermalsen
waar de loc rond 09.30 uur langs kwam.
 

Videobeelden : Op zaterdag 10 december 2011 reed de SSN met hun stoomloc de 01 1075 de Kerstexpres
van Rotterdam naar Valkenburg en v.v. Wij legde de combinatie vast op het station van Geldermalsen
waar de loc rond 09.30 uur langs kwam.

 
SSN Stoomloc 01 1075 met de Ahrtal Expres door Houten Castellum. 15 oktober 2011. © TreinenInNederland.nl
 
Videobeelden van de SSN Stoomloc 01 1075 met de Ahrtal Expres door Houten Castellum. 15 oktober 2011. © TreinenInNederland.nl